čtvrtek 1. prosince 2022

Knižní abeceda - písmenko I

 Těch 14 dnů vždycky uběhne jako voda. Opět vás vítám v Knižní abecedě. Všem moc děkuji za účast. Nejprve se jako obvykle podíváme, jak dopadlo písmenko Ch

Pro knihy na H se sešlo 5 hlasů.
Pompeje  od Alena - Signora to vyhrály



Pro písmenko C se sešlo 6 hlasů
Opět vyhrála kniha od Alena - Signora : Král Krysa



A 7 hlasů se sešlo u hlasování pro Ch
tentokrát ho vyhrála kniha  Vražda v Orient - expresu  od  Helena - B .



A takhle to vypadá s vašimi bodíky.
Na 1. místě je Alena - Signora
Moc ti Alenko blahopřeju,
Zároveň se ptám, 
najde se někdo, kdo by zamíchal pořadím?


*****************


Dnešní díl Knižní abecedy je zaměřený na INDIÁNY  a na INKVIZICI

Spousta z nás má indiány spojeny s Vinnetouem a jeho pokrevním bratrem Old Shatterhandem. Ruku na srdce, kdo z vás neviděl či nečetl ani jeden z  fascinujících příběhů z pera Karla Maye. Spousta z vás obdivovala Plitvická jezera, kde se natáčel Poklad na stříbrném jezeře.  Ráda bych vám představila jednoho autora, který o indiánech dokáže velice poutavě vyprávět. V knize Indiáni na válečné stezce vypráví Miroslav Stingl  fascinující, informacemi nabité příběhy skutečných hrdinů indiánských válek. 
Byla dobav, kdy jsem doslova sbírala informace o čarodějnických procesech. Zajímala mě všechna ta proč... Ale to už je pryč. Dnes se ani nedívám na filmy s touhle tematikou. Tak trochu mě to totiž děsí. Nezvládám tu bezmoc a utrpení, ani tu tehdejší propagaci církevní  moci. Kdyby někdo chtěl vědět víc o tom, co je to inkvizice, jak pracovala, je tu, troufnu si říct světoznámá kniha 
Malleus maleficarum - Kladivo na čarodějnice -  Jakob Sprenger a Heinrich Kramer

Asi jsem tentokrát vybrala hodně těžké téma, protože přišly pouze dva soutěžní emaily:

 Inkvizice



Kladivo na čarodějnice Václav Kaplický
Děj knihy se odehrává kolem roku 1680 na Žerotínském panství, kdy olomoucký inkvizitor Boblig z Edelstadtu vyslýchal a usvědčoval v zinscenovaných procesech osoby, které byly obviněné z čarodějnictví a černé magie. Boblig byl mravně otrlý, zlý a hrabivý a neštítil se použít jakékoli metody, aby "usvědčil" naprosto nevinné lidi k trestu nejvyššímu a to jen na základě fiktivních prohřešků. Odvolával se při procesech k církevnímu manuálu Malleus maleficarum, tedy Kladivu na čarodějnice.
Kniha byla zfilmována a díky tomu vešla do širokého povědomí. Alena - Signora

Kladivo na čarodějnice -  Václav Kaplický
Napadají mne čarodějnické procesy ve Velkých Losinách, vylíčené v knize Václava Kaplického "Kladivo na čarodějnice" z roku 1963. Později byl podle románu natočen stejnojmenný film. Toto téma není moje oblíbené. Helena - B .


 Indiáni 



Poklad Inků Karl May
Zde si nejsem jistá, zda jsem pochopila zadání dobře. Týká se to všech indiánů? Nebo jen těch, kteří žili v Jižní Americe? Knih na toto téma mám, zejména díky Karlu Mayovi, spoustu. Po filmech s Vinnetouem jsem přečetla kdeco, dokonce jsem si za peníze tehdy určené na školní obědy kupovala pohlednice, které v té době vycházely. Všechny se týkaly ale jen indiánů, žijících v Severní Americe. A když to prasklo, byl malér. 
A protože jsem si nebyla úplně jistá, vybrala jsem knihu, jak jinak, od Karla Maye - Poklad Inků.
Děj knihy se odehrává v Argentině v době, kdy na pampách a v pralesích žilo ještě původní indiánské obyvatelstvo. Hrstka kolonizátorů využila vzájemné nevraživosti indiánských kmenů a připravovala protivládní povstání. Poslední syn královského rodu Inků Haukaropora se při objevu ukrytého královského pokladu dozvíděl o poselství svého zemřelého otce, podle kterého měl obnovit již zaniklou Říši Inků. Hlavní postavou však není mladý Inka, ale běloch Otec Jaguár, který díky svým schopnostem a kladnému vlivu na Haukaroporu, zabránil vypuknutí povstání. Alena - Signora

*************

A protože  je tentokrát  v kolonce inkvizice shoda knih,  všechny získané body dostanou obě dvě soutěžící. 

 
KLADIVO NA ČARODĚJNICE


POKLAD INKŮ

Tak a můžete poslat hlas. Protože jsou v tomto kole jen dvě soutěžní knihy, nebudete po spuštění dotazníku hlasovat z výběru knih, ale dostanete dvě krátké otázky. Ano a ne. Je tedy na vás, jestli se vám kniha líbí nebo ne. 

*************************

Příště nás čeká písmenko J:
1) Jakákoliv knih, jejíž název začíná na písmenko J
2) Jakákoliv kniha, kterou napsal někdo s příjmením na J
3) Jakákoliv kniha, ve které vystupuje J, ten, kdo u nás naděluje na Štědrý večer dárky pod stromeček.

Takže tu máme tři možnosti, jak se zapojit do Knižní abecedy. Stačí si vybrat nebo poslat knižní tip na všechny tři. Moc se na vaše mejlíky těším. 


Ještě připomínám, že tohle je opravdu soutěž.
Na jejím konci vás čekají nejen diplomy, ale také věcné ceny. 
Takže si stačí jen vybrat, 
kterou si vypůjčíme v knihovně
nebo koupíme.
Mějte se moc hezky adventně.




4 komentáře:

  1. Jó Mayovky, moje mládí - Poklad Inků má můj hlas :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsi měla fotečky a záložky do knížek s těma dvouma fešnýma klukama?

      Vymazat
  2. Renatko,všimla jsem si, že je dotazník u hlasování vylepšený. Jsou dvě možnosti - u té knihy Kladivo na čarodějnice jsem váhala,moc takové horory nemusím,ale nakonec je to historie. Dala jsem hlas také Pokladu Inků,četba mladí. Také tvé tipy jsem zaregistrovala,Stingla máme doma, úplně se mě vypařil z hlavy. Tak děkuji za oživení 🥰

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za milou návštěvu ❤