pondělí 19. ledna 2015

Nesouhlasím s prezidentem!

V neděli večer jsem se rozhodla nesedět u PC ale u TV. Vlastně to nebylo sezení, ale ležení. Dalo by se říct, že v manželově náruči, pokud by ovšem po 15 minutách Případu pro exorcistu neusnul a nezačal vyluzovat chrčivé zvuky. Nějakou dobu moje tcc tcc tcc účinkovala, než se otočil ke mě zády... Po kriminálce následovalo 168 hodin, zpravodajský přehled událostí týdne. Hned v úvodu mě zaujaly dvě z nich. Výrok prezidenta republiky a film o Saudkovi.


Naprosto s ním nesouhlasím!
Kdyby to bylo tak, jak pezident říkal, měli by handicapované děti chodit do zvláštních škol? Jen proto, že mají jiné potřeby než zdravé děti? Právě tím, že naštěstí funguje inkluzívní, neboli společné vzdělávání, se mohou zdravé děti učit od handicapovaných a naopak. Soužití přináší výhody pro obě skupiny. Rozdíly mezi žáky jsou inspirací, ne překážkami. Různorodost je obohacením a přínosem pro všechny. Vozíčkáři, autisté, nevidící, neslyšící netrpí šikanou, jak si mylně myslí prezident Zeman. Děti ve třídách jsou jejich partnery, učí se jak spolu žít, jak si pomáhat, jak se navzájem respektovat.
Uvědomil si vůbec pan Zeman, jak muselo být rodičům postižených dětí po jeho hloupém přirovnání dětí ke koloně aut?
Nejspíš asi ne!
Nevolila jsem ho, protože to pro mě nebyla přijatelná volba.
A tímhle si projevem si u mě vysloužil čevenou kartu!
Jaký je váš názor na inkluzivní vzdělávání?

19 komentářů:

  1. Ono asi případ od případu. Já bych například chtěla znát přímo názory a zkušenosti učitelek, které mají ve třídě integrované děti s postižením. S různým postižením. Nejen nevidomé, neslyšící, vozíčkáře. Ale ve třídách integrované i děti s nejrůznějšími lehčími i těžšími "dis...", děti autistické, některé velmi špatně zvladatelné, neustále narušující průběh výuky. Zřejmě to bude co zkušenost, to trochu jiný pohled a názor.
    Ta šíře problému je příliš rozsáhlá, a pan Zeman udělal chybu, pokud zjednodušil. Možná vnímá víc, než byl schopen ventilovat. Naštvalo to dost lidí a mnohým se to opět jen hodí do jejich protizemanovské nálady.
    Mimochodem, nemyslím si ovšem, že by i tehdejší druhý kandidát byl o mnoho lepším představitelem našeho státu. Oba mají svá mínus a i já jsem nakonec z tohoto duelu nevolila žádného z nich, protože to prostě nešlo...

    OdpovědětVymazat
  2. Ono je to citlivé téma, něco o tom vím, zestručním to: Pan Zeman ví, co říká, mnozí by to řekli zaobaleně, on to říká naplno. Kdo tohle zažil, ví, že na tom je hodně pravdy. Ta rychlost v koloně byla dobrým přirovnáním. Fakt o tom něco vím. ... A s tou kartou se mi to nelíbí od tebe. No, ale nemusíme být ve všem ve shodě.

    OdpovědětVymazat
  3. Ani já s takovým paušálním odsudkem nesouhlasím. Pan Zeman se stylizuje do role vševědoucího a kolem něj se najde dostatek kývačů, kteří ho za jeho moudra velebí. Podle mne jde o výsostně individuální záležitost, každý případ je úplně jiný a vyžaduje jiný přístup, každé zevšeobecňující "moudro" je nejen necitlivé, ale přímo škodlivé. No a pokud je bráno jako pozitivum, když se říká názor naplno, řeknu to tak i já: Pana prezidenta si z čistě lidského pohledu už velmi dlouho nevážím, i když bych moc rád měl v úctě hlavu státu, jehož jsem občanem. Jeho kroky z poslední doby mě navíc bohužel v tomto přístupu jen utvrzují. I když nepotřebuji ke štěstí exhibovat na demonstracích před televizními kamerami, musím připustit, že mou "červenou kartu" má Miloš Zeman už pěknou řádku let.

    OdpovědětVymazat
  4. Opravdu to není tak jednoduché. Zkus se na to podívat i z jiných úhlů a vem v úvahu všechna pro i proti.
    Soužití přináší nejen výhody, ale i nevýhody .. a rozdíly mezi žáky jsou nejen inspirací, ale i překážkou ...
    A šikana ... opravdu myslíš, že šikana neexistuje?

    OdpovědětVymazat
  5. Přidám jednu konkrétní slyšenou zkušenost z jedné střední školy, kde v jedné třídě mají integrovanou nevidomou dívku. Do třídy chodí se svým vodícím psem, který se tam čas od času pozvrací. Kdo myslíte, že to musí uklízet? Byly ale i časy, kdy třída musela řešit jednu obtěžující nepříjemnost, ze které byli všichni nešťastní. Dívka totiž nebyla zvyklá dodržovat základní hygienické návyky a dost čpěla. Byla z toho nešťastná třída, i kantorky, které tam učily. V okamžiku, kdy se tuto citlivou záležitost pokoušeli s dotčenou nevidomou dívkou řešit, začala na ně křičet, že ji jako postiženou šikanují a že si bude na svá práva stěžovat.
    Toto považuji za dost šokující a vychýlené z osy a jen doufám, že se nakonec vše vyřešilo ke spokojenosti všech dotčených.
    Takže i takto to může chodit.

    OdpovědětVymazat
  6. Opravdu to není jednoduché zvolit správnou variantu.Já si nemyslím, že v jedné třídě je víc nakumulovaných dětí s nějakým postižením. Jedno, dvě? Rozhodně ne tolik, aby jejich výuka ostatní děti zdržovala. Většinou má to postižené dítě svého asistenta. Pokud je dítě schopné vnímat a jeho postižení není mentální, tak proč by nemohlo chodit s dětmi tzv. normálními. Zdravé děti se učí nahlížet na ty s postiženým tak, že je potřeba jim pomáhat a ne je zatracovat a zavírat do nějakých ústavů. Do budoucna bych řekla, že je to spíš výchovné, než cokoliv jiného. Projev hlavy státu byl necitlivý až hulvátský a to se mu v poslední době stává často. Ani já jsem ho nevolila ani nikoho jiného. Rozhodně k němu nevzhlížím jako k božstvu, jak by asi přál, aby k němu vzhlížel celý národ. Nejsem pyšná na to, že jsem nebyla volit hlavu státu, ale není to moje chyba, nebyli tam vhodní kandidáti, až na dvě ženy, které bych si dovedla představit v roli prezidentek. Možná by se tím kultivovanost politiky trochu zvedla.

    OdpovědětVymazat
  7. Je to těžké. Pana prezidenta jsem taky nevolila a vůbec ho už dlouho nemám ráda za ty jeho výroky a "bonmoty". Ne vždy je vtipný, jak si myslí. Ale tady u těch dětí bych asi postupovala individuálně. Neškatulkovat, ani nezatracovat, není to lehké. Moje snacha učí na ZŠ děti s "dis" a nemá to vůbec jednoduché.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:No právě ..., tady se může fundovaně vyjádřit ten, kdo to zažil a ne jen o tom slyšel, v tom je totiž podstatný rozdíl. Ono je krásná myšlenka integrovat, udělat inkluzivní prostředí..., ale ruku na srdce, to bohužel ti, pro které to je připraveno, většinou nechápou, nebo možná chápou, ale vůbec to neocení. Můžeš vymýšlet cokoli, dělat "stojky na uchu" a u mnoha takových je výsledek pořád stejný. Tady nejde ani tak o to, že to řekl prezident, ale já si na něm cením, že mluví otevřeně, ale to se v dnešní společnosti nenosí, ten, kdo se tam "nahoře" chce udržet dlouho, většinou mlží a mluví do ztracena. ... Tady asi není řeč o nevidomých nebo dětech na vozíčku. A kdo si myslí, že získat asistenta pro každého je jednoduché, tak o tom nic neví, možná někde v televizi viděl nějaký šot. Zemanova myšlenka o koloně, kterou tihle zpomalují, má fakt něco do sebe. Většinou se sejde více takových "dys" dětí a ti to dovedou pořádně brzdit a narušit, to má 20 šikovných žáků roky trpět, aby třeba 3-5 lidí několik let narušovalo jejich prostředí, někdy doslova otravovaly dnes a denně?  Ne, nejsem škarohlíd, ale ten, kdo chce hodnotit, měl by o tom něco vědět. Integrovat ano, ale aby tím netrpěli ostatní. A tohle asi chtěl prezident říci. A tohle téma se autorce blogu evidentně nepodařilo. A s tou kartou tomu dala korunu.

    OdpovědětVymazat
  9. [1]: Ne všechny handicapované děti mlhou využívat tvz.inkluzivní výuku, to je třeba si uvědomit. Některé opravdu potřebují speciální formu výuky. A co se týká volby prezidenta, skončila u mě stejně jako u tebe, ani jeden ze dvou kandidátů pro mě nebyl impulsem k volbě

    OdpovědětVymazat
  10. [2]: V tomhle se asi opravdu neshodneme, bohužel...

    OdpovědětVymazat
  11. [3]: Jak už jsem řekla, ne každé handicapované dítě může být zařazeno mezi zdravé děti. Na mě prostě jeho projev zapůsobil tak, že on zrovna postižené lidi zrovna nemusí. Pokud by se totiž děti, které mají jinak mozek naprosto v pořádku, vzdělávali jen ve specializovaných školách, zařazení do kolektivu zdravých lidí by pro ně bylo v dospělosti velice obtížné. A jak by to bylo s dalším studiem? Asi těžko by se dostávali na střední nebo vysoké školy...

    OdpovědětVymazat
  12. [4]: Šikana byla, je a bude, o tom si žádné iluze nedělám. Ale můj názor je ten, že handicapované dítě mezi zdravými nerovná se automaticky šikana.

    OdpovědětVymazat
  13. [5]: Nezlob se, ale všechno je to jen o lidech. Tohle byla pro studenty opravdu hodně drsná zkušenost.

    OdpovědětVymazat
  14. [6]: Mám na to stejný názor jako ty. Prostě je to o komunikace mezi lidmi, zájmu a profesionalitě učitelů. Stále si stojím za tím, že výrok pana Zemana byl hodně nefér.

    OdpovědětVymazat
  15. [7]: Přesně tak, neškatulkovat, nezatracovat. Nikdo neříká, že kantor to má v takové třídě jednoduché. Ale i on patří mezi lidi, kteří formují pohled dítěte na své okolí. Na to by nikdy neměl zapomínat.

    OdpovědětVymazat
  16. Ani já nesouhlasím. Myslím si, že podobně postižené děti by měly chodit do normální třídy s asistenty, kteří jim mohou pomoci.

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Tak s tebou já tedy souhlasím )

    OdpovědětVymazat
  18. Ten, kdo pro postižení třeba nechodí, má ostatní smysly a dovednosti zachované. Nebo by je měl normálně používat a cvičit. Mezi nepostiženými dětmi není chudákem, ale kamarádem, který jen "nemůže chodit". Pomůžou mu, postrčí, poponesou a necítí to jako nějakou hanbu. Jak se potom má člověk naučit soužít s postiženým, když neví, jak mu běžně pomoct? Někdy přehnanou  neznalou aktivitou k pomoci postiženého vyděsí nebo omezí. Když se tomu naučí už ve škole mezi dětmi, je dobře. Potom v dospělosti ví, jak pomoct a že nějak "jiní" lidi nejsou hloupí, ale třeba "jen" nemůžou chodit. Když dostanou vozík (teď i elektrický), zařadí se tak, že jsou zaměstnatelní a porozumíme jim. Vždyť oni za své postižení nemůžou a snaží se s ním aktivně žít. Na rozdíl od  těch, kdo si ničí svoje zdraví třeba kouřením nebo pitím, nemístným riskováním

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Mluvíš mi z duše. Tvoje slova vystihla předně jádro problému. Na tohle měl myslet náš prezident, než vypustil ten nesmysl u pusy.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za milou návštěvu ❤