neděle 5. března 2023

Když jsem byla v posteli s angličtinou

 Už zase chodím do práce a pomáhám pacientům na urologii zvládat boj s jejich nemocemi. Od maturity v roce 1988 jsem zdravotní sestra a stále ještě mě to baví. Jsem tvor společenský a být nemocná, zavřená doma, to není nic pro mě. Loni na podzim někdo donesl do práce "rýmečku". Je docela jedno, kdo to byl, rozhodující je, že nebyl sobec a podělil se. Vlastně nikdo z nás nebyl sobec, všichni jsme tu smrtelnou nemoc úspěšně za pochodu prodělali a předali dál. Když už se zdálo, že bude fajn, tak v prosinci začalo druhé kolo a v lednu se rýmečka naštvala a přetavila se v chřipku. Začátkem února mi bylo ouvej. Zašla jsem si na ORL a tam mi udělali stěr a řekli, že mám laryngitidu. Do rána jsem dostala horečku, pak neschopenku a bylo vymalováno. První týden jsem ležela jak lazar. Dokonce jsem musela vynechat jednu on-line konverzaci angličtiny. A bylo to teprve po druhé, co jsem svou pravidelnou konverzaci vynechala...

Na dovolené Egyptě nebyl až takový problém se domlouvat, pokud byla možnost na příslušný pokrm nebo nápoj ukázat. Ale semínko "umím anglicky" bylo zaseto. Na prodlouženém víkendu v Paříži to už bylo jiné kafe. Cestovka zajistila pouze ubytování, jinak vše bylo bez delegáta. První problém nastal na letišti v Paříži. Věděla jsem, jakou jízdenku na jaký vlak do centra si máme koupit, ale nedokázala jsem ji v automatu najít. Takže místo 10,3 jsme zaplatili 17 euro. Druhý zásek se mi povedl  v metru, místo packetu jízdenek, kde jedna stojí 1,6 euro jsem vytiskla jednotlivou jízdenku za 1,9 euro. Až teprve odpoledne se mi povedlo koupit ty správné jízdenky. V hotelu jsem nás dokázala zapsat, to jo, ale bez překladače jsem  nerozuměla, co mi na recepci  řekli navíc. V restauracích jsme se domlouvali jednoduše - yes, please, not, pay. Výlet to byl úžasný, nádherný. Spoustu informací jsme si vyhledali sami, ale mohli jsme jít kamkoliv a kdykoliv. Uvědomila jsem si, že mám před sebou netušené možnosti, stačí se naučit anglicky a otevřou se nám dveře do celého světa. 

Učit se anglicky v 51 letech? Na hodinách angličtiny v Big Ben škole v Prostějově ze mě lektorka udělala přede všemi blbečka jen proto, že jsem nechápala, proč se otázka pokládá jinak než u nás. Nikdy jsem se totiž jiný jazyk než ruštinu neučila. Koupila jsem si nějaké knížky pro samouky a začala. No a taky brzy skončila. Pak jsem v březnu narazila na FB na Minilekce AJ s Englishkou. Zdarma, bez závazků. Prošla jsem je poctivě celé. Jasně, že na konci byla nabídka na členství v klubu, kde bych měla všechno jako na dlani. Stačí vybrat druh zaplatit a jedeme...

A jaké to tam je? Senzační. Začala jsem v dubnu na pozici naprostý začátečník, tedy A1. Teď jsem na pomezí A2-B1. Od dubna 2022. Ve svých 52 letech. Učím se tempem, které mi vyhovuje, 2 lekce týdně.  Lekce jsou na portále Englishky. Každá jednotlivá lekce je namluvená, stačí si ji stáhnout tak, abych ji mohla poslouchat v mobilu nebo třeba i v autě, když jedu do práce. K poslechu máme i krátké podkasty, audiotéku, zjednodušené seriály nebo Aj do ucha. Stačí si vybrat. Jsou k dispozici i tištěné verze lekcí a Aj do ucha.  Máme týdně jednu on-line konverzaci  s lektorkou. Na konci lekcí jsou otázky, které ona s náma probírá. Rozdělí nás do místností po dvou až třech, chodí mezi náma a pomáhá, když nevíme. Rozhodně nás neopravuje za každým špatným slovíčkem. Pokud bychom opakovali víckrát  stejnou chybu na konci lekce nás jednoduše naučí, jak na to.

Podstatné je, že na minilekcích se neučíme jako klasicky ve škole, gramatiku, slovíčka...Je to vlastně všechno dohromady. Fixujeme  si celá slovní spojení:                                                                                  Otázka: Where did you go to school? Odpověď: I went to a small local school.

Jednou za 14 dnů máme Párty. Tam otázky neznáme dopředu, dostaneme je až na konvezraci. Je to tam uvolněnější a když nám nesednou otázky, můžeme se Aj bavit o čemkoliv. Podstatné je, že komunikuje v AJ za přítomnosti lektora.

Kromě toho nám bylo doporučeno najít si pře naši FB skupinku parťáka na konverzace a s ním mluvit jak dlouho a jak často chceme. Mám jednu občasnou parťačku, dvě pravidelné a jsem v jedné malé skupince. Učení mě baví. 

Pokusím se vložit jedno video:


V posteli s nemocí mě nebavilo číst, když už , tak jen chvilku. A háčkovat už vůbec ne, to bylo nad moje síly. Taže jsem hodně poslouchala Aj. "Chodila" jsem i na on-line lekce, ale díky kašli jsem toho moc nenamluvila. Petra říká, že se  máme obklopit AJ tak, jak jsme jako děti byli obklopeni češtinou. Tak jsem si pustila Netflix a vyzkoušela anglicky mluvený seriál s českými titulky Good doctor.  A poslouchala jsem. Občas jsem u toho usnula a pak si ten díl musela pustit znovu. Celé je to z prostředí akutní chirurgie, což je má srdeční záležitost. Doktor je autista a mluví trošku pomaleji, takže občas mu rozumím i bez titulků. Sem tam jsou titulky pouhým opisem, což mě hodně překvapilo. Proč to celé píšu? Abych ty, které AJ láká ujistila, že to jde v jakémkoliv věku. Stačí mít tu správnou motivaci. Mít někoho, s kým budete mluvit. Obklopit se poslechem AJ třeba při úklidu, žehlení, vaření. A jít si za svým cílem krůček po krůčku. Já jsem využila klubu Englishky, kde je všechno jako na dlani. Můžu pendlovat mezi naprosto identickými konverzacemi, když směnuji. Když si s něčím nevím rady, stačí napsat email a věci se dají do pohybu. Není to zadarmo, co určitě ne. Ale možná je to dobře. Zasadila jsem semínko "Umím anglicky" a ono roste. Už je z něj malý stromeček. Pomaličku se začíná košatit, pozvolna, ale přece...

Ještě moje oblíbená tlačítka pro hlasování do Knižní abecedy. Všem moc děkuji za jejich použití

Kniha na MAutor na MMytologie



Jaké bylo zadání pro téma na N?
N - provází lidstvo od počátku vnímání
V každém  N nalezneme společné rituály představy o světě po smrti 
Nedílnou součástí N je i symbolika, 
kterou najdeme i v knihách, 
které díky N hojně vznikaly.
Máte vybráno? Pošlete mi své soutěžní knižní tipy.
Už se na ně moc těším










13 komentářů:

  1. Ta Englishka - to zní dost dobře. Dnes je fajn, že je tolik možností se začít učit. I se tím jazykem obklopit.
    V covidu jsem podlehla dětem a taky zaplatila Netflix - ohromně jim to pomohlo posunout tu školní angličtinu. A mi poslechově taky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jeden z důvodů, proč jsem si zaplatila Netflix i já. Ten první byl seriál Koruna

      Vymazat
  2. Jsi dobrá! Angličtinu jsem se nikdy neučila a dnes už si přijdu stará, abych něco začínala. Volně přeloženo - jsem líná jako vandrákova veš :D.

    OdpovědětVymazat
  3. Renato, je dobře, že jsi s angličtinou začala a myslím, že na to není nikdy pozdě. U nás existuje klub Remedium, kam já chodím 2x týdně cvičit, ale pořádají se tam i jazykové kurzy pro seniory, a to nejen angličtiny. Chodila jsem na jeden kurz angličtiny, ale jak píše Janinka, na tohle jsem líná. Ale pozdě není nikdy. Měj se hezky, pá 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi dobrá, že chodíš cvičit, na to jsem líná zase já.

      Vymazat
  4. Renatko, chválím a tleskám. Souhlasím s tebou, že nikdy není pozdě na to, začít se učit cizí jazyk.
    Já chodila na základce tři roky dobrovolně na angličtinu, bylo to odpoledne po škole a tuším, že rodiče něco platili. A pak přišel rok 1968 a k sousedům přijeli Francouzi. Já se bezhlavě a hlavně platonicky zamilovala do Edmonda. Kvůli invazi vojsk Francouzi odjížděli až v půlce září. A já nastoupila na střední školu, kde nás rozdělovali do tříd podle výběru jazyka. Přihlásila jsem se na francouštinu. Rok jsem vyslovovala měkká slůvka dle profesora, který byl rodilý Francouz "franglé" , tedy s anglickým přízvukem. S Edmondem jsem si dopisovala za pomoci slovníku a snila si své dívčí sny. A ten prevít mi poslal nejprve svatební oznámení a posléze i fotografii s nevěstou. Henrietta se mi nelíbila.
    Nebudu to prodlužovat. Anglicky a francouzsky rozumím, domluvím se rukama nohama. Dobrovolně jsem se učila německy, tam je to podobné. Chorvatštinu jsem zvládla natolik, že si návštěva u našich domácích myslela, že jsem "jejich". A teď se stále snažím zdokonalit italštinu. O svých jazykových znalostech hovořím jako o "evropštině". 😂🤣
    Můj tatínek měl státnice ze šesti jazyků a zvládal i dialekty. Jen proto, že jsem byla lempl, jsem tam, kde jsem.
    Měj hezké a hlavně už zdravé dny.

    OdpovědětVymazat
  5. Perfektní, na tohle opravdu není nikdy pozdě. Já mám teď 2 měsíce na to, abych se naučil trochu řecky, tak jsem zvědav :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi bojovník a řecky už trochu umíš, nepochybuji, že to dáš

      Vymazat
  6. Tak určitě nikdy není pozdě. Když člověk ví proč a najde si pro sebe vyhovující zdroj výuky, tak to je OK. Mám maturitu z němčiny a ruštiny. Rusky v pohodě slovem i písmem, ale německy jednoduché věty z mé strany, konverzovat bych nemohla. Jakž takž si přeložím nějaký kratší text. Prostě nic moc ! Angličtinou jsem doslova nepolíbená, pouze určitá hesla na PC jsem si osvojila :-).
    Jsi dobrá !
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdroj výuky mám suprový, teď jen vytrvat ..

      Vymazat
    2. Tak to držím palce, ale musí pro to být kromě motivace i určité jazykové předpoklady. Já už si toho moc nepamatuju a jazyky včetně toho našeho byly vždy velkou dřinou. Takže budu ležet v posteli spíš s bolavýma zádama z předělávání plotu, než s jazykovou vybaveností.

      Vymazat

Děkuji vám za milou návštěvu ❤