neděle 16. října 2022

Knižní abeceda - G

 Čtrnáct dnů uteklo jako voda a je tu další díl Knižní abecedy - písmenko G. Ještě než se do něj pustíme, ráda bych vám poděkovala za velice milá přáníčka k svátku. Potěšila mě. A taky děkuji všem, kdo sem, do Knižní abecedy přispívají a kdo hlasují. Jste skvěli.


Hlasování pro fantasy literaturu vyhrála Alena - Signora
Blahopřeji



Ve spisovatelích na F to vyhrála Helena B
Také blahopřeji



A celková tabulka vypadá takhle...


***                      ***                  ***    


G jako gastronomie

Na téma gastronomie je knih spousta. A nejsou to jenom kuchařky. Ale také návody,  jak se chovat u stolu, jak prostřít. O tom píše ve své knize Etiketa stolování Ladislav Špaček. Chcete vědět, jaké to bylo na počátku 20. století? Přečtěte si knížku Kterak slušně jísti a kterak se dobře chovati u stolu. Napsal
Jiří Stanislav Guth-Jarkovský. Tahle dvě jména určitě znáte, viďte. 
Spisovatelé na G ? 
Galileo Galilei - italský spisovatel, fyzik a astronom
Johann Wolfgang von Goethe - německý básník
Nikolaj Vasiljevič Gogol - ruský prozaik a dramatik ukrajinského původu
Maxim Gorkij - ruský spisovatel, dramatik, básník a revolucionář
A nakonec přidám  oblíbené autory  pohádek Jakob a Wilhem Grimmovi - němečtíjazykovědci a pohádkáři.

Gastronomie


Kuchařka pro princezny - autor neuveden. 
Kuchařek máme doma dost, ale žádnou oblíbenou nemám, nejčastěji používám recepty z rodinného sešitu. Před nějakou dobou jsem dostala Kuchařku pro princezny, která nyní svými obrázky zaujala našeho Kulíška. Vždycky, když si ji vybere k prohlížení, tak si slibuji, že něco podle toho upeču. Zatím jsem se k tomu nedostala.   Iva - Anawi


Medový perníček - do srdce chodníček - M. Kubátová, J. Dvořáková
Mám ráda dobré jídlo i knihy, které o něm dokážou s láskou vyprávět. Taková je i Medový perníček - do srdce chodníček, která je celá věnována perníku, jeho historii a životu jedné z naších nejvýznamějších moderních perníkářek. Jitka Š. - Sbírka mých knih



Muž v zástěře - Achille Gregor
Předpokládám, že téma 1. pro písmeno G je gastronomie , které vychází v knihách zvané kuchařky.
Jednou takovou zajímavou kuchařkou i literárním kuchtěním je kniha MUŽ V ZÁSTĚŘE, od autora jménem Achille GREGOR. Vyšlo v několika vydáních, starší v počtu 574 receptů (asi v roce 1983), novější 600 receptů (po roce 1990) Autor měl jako koníčka kulinářství. U každého receptu je 
i připomínka, v kterém literárním díle, knize najdeme podobný recept. Kniha je ilustrovaná Adolfem Bornem. Jde o tzv. literární lahůdku. A navíc je autor propojen i s písmenem G. Hanka - Otavínka



Kuchařka naší vesnice - M.Hrubá a spol.

"G" -gastronomie - kuchařky a těch mám doma hojně. Vypíchnu tu nej, ta mě provázala zpočátku v mém boji uvařit tak aby to bylo k světu. Je to "KUCHAŘKA NAŠÍ VESNICE " od autorů Dr. Marie Hrubé, Františka Rabocha s kolektivem. Z této super kuchařka jsem vařila a pekla jídla všeho druhu, pro malé i dospělé, pro nemocné i zdravé. Najde se tam něco málo o stolování, použití nádobí, zkrátka a dobře je to rovněž průvodkyně stolováním a to v mé domě, kdy jsem začínala před padesáti léty bylo něco - vše najít pod jednou střechou v kuchařce. Zkrátka a dobře je to jedna z knih ke které se občas vracím i nyní a věřte nebo ne, často se mě vybaví mé začátky kuchařské začátky☺
Marta - Fukčarinka

"G" jako gastronomie. Knižně je zastoupena tzv. "kuchařkami", kterých mám doma velkou hromadu. Když jsem se vdala, neuměla jsem vařit. Naučil mne to manžel. Velkým pomocníkem mi byla "Kuchařka naší vesnice". Kniha se při stěhování někde zatoulala, takže neznám autory.  Helena - B




Kuchařka naší vesnice - Anna Benešová a kolektiv
Dalo by se říci, že mám velice slušnou zásobu knih na toto téma. Dokonce můj muž mi vyrobil knihovnu do kuchyně, kde mám knihy počínaje M.D. Rettigovou a konče nejnovějším přírůstkem do sbírky kterým je Maminčina kuchařka od Luby Skořepové.
Chci však zmínit tu, kterou jsem dostala ke svým 15. narozeninám od svého strýce. Je to Kuchařka naší vesnice od Anny Benešové. Vydalo jí Státní zemědělské nakladatelství, kde můj strýc pracoval jako redaktor. Tehdy jsem byla z dárku velmi dotčená. Jednak mi bylo patnáct a druhak jsem byla holka z městského činžáku, jakápak tedy vesnice. Dnes s odstupem více než padesáti let musím uznat, že je to to nejlepší, co z kuchařek mám. I když už vařím většinou zpaměti, jsou momenty, kdy se mi tato kniha velmi hodí a kdy jí otevírám s tím, že kýženou informaci v ní opravdu najdu. Kromě téměř všech myslitelných receptů české kuchyně, jsou tu i pokrmy dietní a pak i neocenitelné rady. Hodila se mi zejména v momentech, kdy jsme si, coby Pražáci, koupili prase, či nám synovec sehnal kance. Návod, jak maso rozbourat a jak vše zpracovat, tam samozřejmě nechybí.
Strejdovi jsem opravdu poděkovala asi po deseti letech, kdy už jsem byla vdaná a měla své první dítě.
Alena - Signora



Spisovatelé na G


Forest Gump - Winston Groom
Když nahlédnu do své knihovny, nedávno hodně zredukované, tak zjišťuju, že mi tam mezi tím málem, co jsem si ponechala, zůstala knížka Forest Gump od Winstona Grooma. Filmaři si vybrali jen to pozitivní z knihy a tak vznikl nádherný poetický film o "prosťáčkovi, který ke štěstí přišel". Kniha je jiná. Cesta Foresta Gumpa ke štěstí byla mnohem komplikovanější a strastiplnější.
Jitka Š. - Sbírka mých knih




Vlčí jáma - Jarmila Glazarová
Autor na písmeno G - Jarmila GLAZAROVÁ: Vlčí jáma. Psychologický román velmi čtivý, též zfilmováno. Vyšlo v roce 1962. Odehrává se ve Slezsku, kde žijí bezdětní manželé a u nich je schovanka Jana, která se zamiluje do pána domu.
Citát: " A já si chodím po krásném světě a na každém kroku potkávám krásu a radost. A to nemluvím ani o hudbě, ani o umění, ani o básních. Mluvím o lásce."     Hanka - Otavínka



Zloděj srdcí - Patricia Gaffney
Spisovatel na "G", to byl pro mě oříšek, ne a ne si vzpomenout, domácí knihovna zklamal, zrovna tak paměť, napomohl strýček googl. Objevil spisovatelku Patricii Gaffney a její román pro ženy s krimi zápletkou. Podle popisu by to měla být romantika s krimi zápletkou, možná pro mě až tak ne, ale kdo ví? V tomto spoléhám na doporučení knih na "G"od ostatních účastníků knižní abecedy.
Marta - Fukčarinka



Slovácko sa súdí - Zdeněk Galuška
Při vyslovení písmene "G" jsem okamžitě viděla před sebou pána s lišáckým úsměvem Zdeňka Galušku a jeho "Slovácko sa súdí". Knihu jsem četla hodně dávno, ani nevím komu tenkrát patřila, moc humorných knih nevycházelo a lidi si je vzájemně půjčovali až se knížka kolikrát ani nevrátila k původnímu majiteli.  Helena - B


Ani slovo -  Patricia Gibneyová
Tak tady sáhnu do úplných novinek. Knihu Ani slovo od Patricie Gibneyové jsem si koupila v září a hned se do ní pustila. Je to už v podstatě páté pokračování příběhu inspektorky Lottie Parkerové z fiktivního městečka Ragmullin. Máma tří dětí žije po tragické smrti manžela sama a rozhodně nemá na růžích ustláno. Tentokrát se svým týmem řeší vraždy malých chlapců. Pro ní je to velmi osobní, protože oběti byly kamarádi jejího syna. A ona cítí, že chlapec před ní něco tají. Čí tajemství Sean chrání? Dokáže to jeho matka zjistit, než bude pozdě?
Přečetla jsem knihu jedním dechem a mohu jí vřele doporučit, stejně tak jako předchozí čtyři tituly této autorky.  Alena - Signora


***    ***    ***


Tak tohle jsou vaše soutěžní příspěvky. Sešly se nám tu tři stejné kuchařky. Dvě jsou původní vydání a jedna je novější edice. Aby to bylo spravedlivé, rozdělila jsem je i v hlasování. Takže pozor na to.
Tady máte barevná tlačítko:

Gastronomie



A ještě tlačítko pro hlasy spisovatelům:

Spisovatelé na G



***   ***   ***   


A co nás čeká příště?
Písmenko H
1.) 
V čem jsou mistři svého oboru:
Edgar Allan Poe
Stephen King 
Algred Hitchcock...
Který literární žánr na H je spojuje?

2.)
Ve kterém literárním žánru na H vystupují:
kněz Frollo a Jean Valjean
Edmont Dantés a Abbé Faria 
Planchet a hrabě Rocheford a vévoda z Buckinghamu 
Kozina a Lomikar, 
František Ladislav Věk...


Moc se těším na vaše knihy žánru na H
Pište pište :-)




12 komentářů:

  1. Od Kinga miluju TO, v té staré filmové verzi, to je prostě HOROR

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na horory se nemůžu dívat, ani je moc číst, někdo by se mnou pak musel v noci na záchod....

      Vymazat
  2. Vzpomínám si, jak jsme ve škole četli ukázku hororové povídky od Poa a celá třída se málem umlátila smíchy. Je pravda, že dnes už asi psaný horor nepůsobí tak strašidelně jako filmový.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na mě ve škole takhle taky zapůsobila Jáma a kyvadlo....

      Vymazat
  3. Já tentokrát nevím, komu dát hlas, protože jsem žádnou z knih nečetla, ale protože bych si ráda přečetla sérii s inspektorkou Lottie Parkerovou, podpořím Alenku.
    Napadá mě jeden spisovatel (nebo spíše spisovatelka), na kterého jsem si vzpomněla až teď - Robert Galbraith, což je pseudonym Rowlingové, pod kterým píše skvělou detektivní sérii. 🙂
    Nad příštím kolem popřemýšlím, protože Edgar Allan Poe byl skvělý!
    Hezký večer, Renatko.

    OdpovědětVymazat
  4. Tentokrát vyhrála Kuchařka naší vesnice a Forest Gump :).

    OdpovědětVymazat
  5. Tady je ale pěkná soutěž. A zrovinka jsem se trefila. Stephen King a Edgar Allan Poe jsou mí oblíbení autoři hororových povídek a hororů. Myslím, Poe byl prakticky průkopníkem tohoto žánru a Kingovi inspirací. Ráda si půjčuji v knihovně audio knihy, zrovinka nedávno jsem poslouchala Poeho povídky čtené nedávno zesnulým Josefem Somrem.
    Jen tedy nevím, jak zasoutěžit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na konci článku je zadání, které je potřeba splnit do určitého data. V tomto kole hledáme dva literární žánry na H. Nápověda je nad obrázkem, v němž je datum, do kdy se mají příspěvky poslat.

      Vymazat
  6. U mě volba lehká,vyhrál Forest Gump a Kuchařka naší vesnice.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za milou návštěvu ❤