pátek 2. června 2023

Knižní abeceda S


Vítám vás všechny v dalším díle knižní abecedy.  Nejprve bych ráda poděkovala všem, kteří jste si udělali čas a poslal nějakou tu knížku a také těm, kdo hlasovali. Venku je teď konečně moc hezky a o to víc si vážím každého zapojeného človíčka. Děkuji. A teď se pojďme podívat, jak dopadlo minulé kolo.



 






A takhle to vypadá v celkové tabulce.
Vede s neuvěřitelnými 158 body Alena - Signora
Posílám velkou gratulaci


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Jak jste poznali, minule jsem měla na mysli SCI - FI neboli science fiction.  Tento výraz  poprvé použil v roce 1851 anglický básník a publicista William Wilson.   Děj sci-fi je často zasazen do vesmíru, budoucnosti a alternativní historie. Sci-fi je  blízké fantasy, kde je  místo technologií hlavní rekvizitou většinou magie a fyzická síla. Oba žánry se ovlivňují a částečně prorůstají.Určitě znáte jména jako 

Druhé téma byla satira. Satira je často spojena s humorem, ironií, sarkasmem a nadsázkou. Takový Tankový prapor - Josefa Škvoreckého je parádní ukázkou české satiry.




SCI - FI 


Den Trifidů - John Wyndham. Den Trifidů bylo moje první seznámení s tímto autorem. Na škole mi bylo doporučeno jako klasika tohoto žánru. Později jsem přečetla od Wyndhama snad všechno, co od něj v češtině vyšlo. Další knížky jsou také zajímavé, ale Den Trifidů je podle mě nejlepší. A občas si na knížku vzpomenu, když vidím, co se děje ve zprávách.    Iva -  Anawi

Podivuhodné Jiříčkovo cestování - Karel Hloucha. V rámci tohoto žánru bych vás ráda seznámila s knížkou, která je téměř 100 let stará a u nás už tedy prakticky neznámá. Mám druhé a zároveň poslední vydání z roku 1925 a původně patřila mému dědečkovi. I proto k ní mám tak vřelý vztah. Je to soubor samostatných povídek - cest, který spojují jen hlavní hrdinové, které ty cesty podnikají.
Jitka Š - Sbírka mých knih

Marťan - Andy Weir. Mark Watney se stal nejslavnějším mužem na Zemi..... Před šesti dny se prošel jako jeden z prvních lidí po Marsu. V prašné bouři, která vypukla, zbytek posádky odletěl zpět v domnění, že je Mark mrtvý. Ale on přežil! Nemá však možnost odeslat zprávu, že je naživu a i kdyby se dokázal se Zemí spojit, dojdou mu zásoby dříve, než dorazí pomoc. Díky svým technickým znalostem, důvtipu a smyslem pro humor, se pouští do boje o přežití na planetě Mars. Postupně zdolává jednu překážku za druhou a začíná věřit, že by přeci jen mohl na Marsu obstát.
Kniha se stala v roce 2015 Knihou roku a také předlohou k úspěšnému filmu s Mattem Damonem v hlavní roli. Alena - Signora



SATIRA

Strašné pověsti české, aneb Hrdinné příběhy Bohemanů uprostřed Evropy - Ivan Krejčí
Nevím, jestli jsem už toto knížku k nepřiřadila k nějakému jinému písmenku, protože se mi fakt líbila a při čtení jsem se bavila. V těchto pověstech naši bájní předci oplývají typicky českými vlastnostmi. Kniha se tím stává nadčasovou, protože je úplně jedno, jestli nám vládne Přemysl Oráč nebo Petr Fiala, lidé jsou pořád stejní: Ti mocní vymýšlí blbosti a ti obyčejní remcají. A zřejmě to tak bylo vždycky.

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války -Jaroslav Hašek. "Tak nám zabili Ferdinanda...." Kdo by neznal začátek jednoho z nejslavnějších a nejpřekládanějších českých románů. Josef Švejk obrací hloupost představitelů vojenského systému Rakouska-Uherska proti svým nadřízeným tím, že plní jejich rozkazy doslova a do písmene. Myslím si, že všichni toto dílo znají a pokud jej nečetli, určitě viděli jeho filmové zpracování s Rudolfem Hrušínským.
Před 51 lety jsem si u maturity "vytáhla" z českého jazyka téma "satira v literatuře". I Švejka jsem tehdy zmínila. :-)      Alena - Signora



KNIHA   NA   S

Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel -  Jonas Jonasson.  Stoletý Alan je jakýmsi hybridem našich dvou velikánů: Švejka a Cimrmana. Je to takový geniální blb, který s lehkostí proplouvá životem a čas od času nepatrně zasáhne do běhu dějin 20. století. Ale vlastně jen díky němu se vše odehrálo přesně tak, jak to známe z hodin dějepisu. Kdoví, jak by světové dějiny vypadaly, kdyby nebylo Alana...
Jitka Š - Sbírka mých knih

Sicilián - Mario Puzo. Velice poutavý příběh, který je mnohdy označován za volné pokračování Kmotra. Ovšem na rozdíl od něj kniha pojednává o sicilské legendě, kterým byl Guliano Turi, který byl nazýván Posledním banditou. Kromě silného příběhu inspirovaného životem hlavního hrdiny, je zde barvitě popsaná Sicílie. A kdyby do příběhu skutečné legendy nezakomponoval autor Machaela Corleone, vůbec by to nevadilo.  Alena - Signora



AUTOR   NA   S

Quo vadis - Henryk Sienkiewicz. Nejprve jsem viděla polský film z roku 2001. Ten mě zaujal natolik, že jsem si přečetla knížku. Zajímavý až krutý děj, romantická láska, prostředí antického Říma. Působivé dílo. Iva -  Anawi

Malý muž a velká žena - Věra Sládková . Knihu asi není potřeba příliš představovat, stačí si vzpomenout na výborný seriál Vlak dětství a naděje, který byl podle ní natočen. I k této knize mám velmi blízký vztah. Malá Věrka totiž v mé fantazii dostává podobu obou mých babiček, které mohly prožívat tuto dobu velmi podobným způsobem - dokonce byly i přibližně ve věku hrdinky. Jedna na severu Moravy, odkud museli uprchnout do vnitrozemí. Druhá pak prožila své dospívání a válečná léta v Brně. Jitka Š - Sbírka mých knih

Šepot z lesa - Kateřina Surmanová. Mezi stromy číhá zlo. Investigativní novinář Petr se po dvaceti letech vrací do rodné vesnice v Orlických horách, aby se vyrovnal s rozvodem a dal dohromady dům, který zdědil po mamince. Před dvaceti lety beze stopy zmizel jeho nejlepší kamarád. Z hlubin minulosti se vynořují nejen staří známí, ale i děsivé vzpomínky. Petr navíc zjistí, že Vojta nebyl jediný, kdo se ztratil. Začíná na vlastní pěst pátrat po tom, kdo, nebo co, stojí za zmizelými. Stopy, které nachází, ho pomalu vedou do míst. jaká si nedokázal představit ani v nejhorších nočních můrách.
Tento mysteriozní thriller, který vyšel v minulém roce, jsem doslova zhltla. Knihy Dobrovský tuto autorčinu prvotinu hodnotí 95%.    Alena - Signora  


Jsem hodně zvědavá na vaše hlasy. Sama nevím, co bych si vybrala. Jsou to úžasné knihy:

SCI - FI SATIRA KNIHA NA S AUTOR NA S

No a zbývá už jen otázka, co bude příště...
Jasně, písmenko T. 
T jako TOP. 
A bude to vaše TOP, váš výběr knih. 
Vyberte maximálně 3 knihy, které jsou na vašem vrcholu těch nej nej nej knih a nezapomeňte napsat, proč tomu tak je.
Samozřejmě, že můžete také  poslat i knihu s názvem začínajícím na písmenko T a knihu, jejíž autor má příjmení na T.
Celkem to tedy bude 5 knih.


Tak co, jaké TOP knihy se nám tu sejdou příště?
Opět se moc těším

6 komentářů:

  1. Renatko, momentálně se potýkám se zdravotními potížemi a konec měsíce mi nějak utekl. Pošlu tedy pár bodíků, samozřejmě Švejk a kniha Malý muž a velká žena od Věry Sládkové.

    OdpovědětVymazat
  2. Renatko,sledují a současně hlasují dál na tvém blogu. Děkuji všem za tipy na dobrou četbu 👍

    OdpovědětVymazat
  3. Stoletý stařík je moje srdcovka a na filmového Marťana se chystám, takže oba mají můj hlas :).

    OdpovědětVymazat
  4. Já tedy kromě pár detektivek ted moc načteno nemám, ale příště určitě budu hlasovat. Krásný víkend

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za milou návštěvu ❤