středa 2. listopadu 2022

Knižní abeceda - písmenko H

 Hezký den, vítám vás všechny v Knižní abecedě. Moc děkuji za příspěvky i za hlasování. Ještě než se vrhneme na knihy s písmenkem H, podívejte se, jak dopadl minulý díl abecedy


Vaše hlasy pro knihy z kategorie gastronomie.



A takto jste ohodnotili spisovatele na G



Vaše bodíky v soutěži utěšeně narůstají.




Jak jste všichni správně poznali, dnes tu budou historické a hororové knížky.

Co se historie týká, mám moc ráda knížky od Alexandra Dumase: Hrabě Monte Cristo aTři mušketýři. A mám staré vydání F.L.Věk od Aloise Jiráska. Strašně dobře se mi to četlo a když jsem pak viděla i televizní zpracování, nemělo to chybu.
No a horory, ty já fakt nemusím. Jsem strašpytel. Přesto jsem  přečetla Vlad – poslední zpověď: Příběh skutečného Drákuly - C. C. Humphreys. 


A jak jste na tom vy?


HORORY

Midwichské kukačky - John Wyndham
Klasické horory jako knížky ani jako filmy nevyhledávám, ale v době školy jsem narazila na autora sci-fi knížek Johna Wyndhama díky knize Den trifidů a to mě zaujalo natolik, že jsem si od něj přečetla vše, co bylo možné. Je autorem povídek se sci-fi tématikou i dalších románů. Já chci dnes vzpomenout dílo Midwichské kukačky. Nevím, jestli toto dílo splňuje prvky žánru horor, ale na mě rozhodně hororově působí. Asi se k téhle knížce už vracet nebudu, protože nemám úplně ráda se bát u knížky nebo u filmu, ale určitě stojí knížka za pozornost. Iva - Anawi


Řbitov zvířátek - Stephena Kinga
Téma první - horrory. Musím hned na začátek napsat, že v tomto žánru upřednostňuji filmy. Mám ráda takové to mrazení, které přichází a od kterého se nemůžu odtrhnout. Knihu však mohu kdykoliv zavřít.
Vybrala jsem z naší knihovny Řbitov zvířátek od Stephena Kinga.
Doktor Louis Creed konečně našel ten správný domov pro svou rodinu a z Chicaga se odstěhoval s manželkou, dvěma malými dětmi a kocourem do velikého domu uprostřed venkovské krajiny v Maine. Jediné, co mu kazí radost, je nedaleká frekventovaná silnice. A za ní podivný hřbitov, kam místní pochovávají své mazlíčky, Je tu cosi, co mrazí krev v žilách. Panuje tu ponurá atmosféra, číhá tu něco nebezpečného. A po té, co doktor Creed tajně na hřbitově pochová kocoura, začnou se dít šílené a nepředstavitelné věci. Někdy je lepší být mrtvý. Alena - Signora


Jáma a kyvadlo - E. A. Poe
H jako Horror. E.A.Poe, Stephen King, Alfred Hitchckock jsou autoři horrorové literatury. 
Není to moje oblíbené čtení. Viděla jsem kdysi dávno filmy Ptáci a Psycho. V knihovně mám nepřečtenou knihu "Jáma a kyvadlo" od E.A.Poea a nějak se mi do čtení nechce. Helena - B



Záhada domu Marwicků - Darcy Coates
Horory jsem čítávala, když jsem byla mladší. Dnes už jen výjimečně. Z těch posledních se mi nejvíc líbila Záhada domu Marwicků. Četla jsem toho už tolik, že mě málokteré rozuzlení dokáže překvapit. V této knize byl konec opravdu nečekaný a o to více mě kniha nadchla. Možná si přečtu i nějakou další ze série - naštěstí na sebe nenavazují, jen je spojuje téma strašidelných domů. 
Jitka Š. - Sbírka mých knih



HISTORIE


Bídníci - Victor Hugo
Výběr tohoto historického románu nebude vzhledem k nápovědě žánru příliš originální, ale nemůžu si pomoci. Historické romány jsem jednu dobu hodně četla, zejména ty klasické v době školy, v poslední době však dávám přednost životopisům, které určitým způsobem jsou také historickými romány. Žádný jiný román mě asi tolik neovlivnil a nedoprovází mě životem, občas si vzpomenu na některou postavu, třeba Eponinu, inspektora Javerta nebo Thénardierovi. Připadá mi, že některá témata této knihy jsou věčná (podobně jako řecká drama nebo hry od Shakespeareho), že si tuto knihu často vybírají jako inspiraci filmaři i divadelníci. To se mi líbí, že ten příběh žije dál.   Iva - Anawi


Křišťálový klíč - Vlastimil Vondruška
Písmenko "H" - horory, tak za mě ani náhodou, dost hororů je občas život sám.
Ovšem historie, je je jiné kafíčko. Co jsem vybrala z té hromady knih, vypíchnu spisovatele Vlastimila Vondrušku a jeho šestidílnou ságu Křišťálový klíč. První díl začíná v 17. století v době vlády Karla VI a jeho dcery Marie Terezie. Zakládající rod Heřmanů - Ignác a Anna začali s tavbou křišťálového skla na severu Čech, založili tradici pro následující pokolení. Pustí se i přes přísné postihy. V té době tuto tavbu ovládali pouze Benátčané a svá tajemství si střežili. Ignác však přijde na recepturu a přes mnohá úskalí začíná být úspěšný. Mám dokonce i na svém blogu něco málo o prvním díle této ságy.
Marta - Fukčarinka


Přemyslovská epopej - Vlastimil Vondruška
Téma druhé - historické romány. Už jsem se mnohokrát vyznala ze své lásky k historii. Je to můj velmi oblíbený žánr, kdy jsem schopná při jeho četbě nahlížet do starých map, abych viděla, kde se děj odehrává. Pro nezasvěcené to mnohdy působí humorně.  Tentokrát byla volba jednoznačná: Vlastimil Vondruška - Přemyslovská epopej. Ač jsou to čtyři knihy, nelze vybrat jen jednu z této historické ságy, proto toto dílo vybírám jako celek. 
První část epopeje je věnována Přemyslu I. Otakaru a má podtitul Velký král. Trvalo dlouhých třicet let, než se tomuto králi podařilo ovládnout a sjednotit zemi, ze které byl mnohokrát vyhnán a zrazen. Miloval vlast svých předků a nevzdával se. První část končí narozením budoucího krále Václava I.
Druhá část je převážně věnována Václavu I. a nese podtitul Jednooký král. Přemysl I. Otakar bojoval o legalizaci nástupnických práv syna Václava. Po složitém diplomatickém zápase získal Zlatou bulu sicilskou a tím i definitivní potvrzení královské koruny. Václav I. se po boku otce učil vládnout a válčit. Korunován českým králem byl už za života svého otce a po jeho smrti převzal vládu. Začal budovat královský dvůr a jeho snem bylo získat rakouské země, ovládané Fridrichem Bojovným. Zdařilo se mu to prostřednictvím sňatku svého prvorozeného syna Vladislava.
Třetí část Král rytíř je o Přemyslu II. Otakaru, který se po smrti bratra Vladislava stal následníkem trůnu. Byl mladý, ctižádostivý a nechtěl čekat. Povstal proti otci a prohrál. Až pak se začal učit, jak vládnout. Po otcově smrti se stal mocným králem, dodnes nazývaný "Král železný a zlatý". Za jeho vlády České království sahalo až k Jadranu.
Čtvrtá část ságy je nazvána Král básník, kterým byl Václav II. Začíná koncem vlády Přemysla II. Otakara, vypráví o vládě Václava II. i o vraždě jeho syna Václava III. Král Václav II. byl dějinami trochu nedoceněn. Přitom za jeho vlády se vytvořil model stavovského státu. Duší umělec a minesengr, muž, který miloval ženy. Jeho doba byla plná dvorských intrik a zápasů mezi šlechtou. 
Alena - Signora


F. L. Věk - Alois Jirásek
H jako Historický román. Kněz Frollo je postava z románu V. Huga - Chrám Matky Boží v Paříži.
Jean Valjean je hlavní postava z románu V. Huga Bídníci.  Edmont Dantés a Abbé Faria jsou postavy z románu Alexandra Dumase st. Hrabě Monte Christo. Planchet, hrabě Rocheford a vévoda z Buckinghamu jsou postavy z románu Alexandra Dumase Tři mušketýři. Kozina a Lomikar jsou postavy z románu Aloise Jiráska Psohlavci. František Ladislav Věk hlavní postava z románu Aloise Jiráska F.L.Věk
F.L.Věka jsem četla jako povinnou četbu a to všechny díly. Pak už jsem ho sledovala jen ve filmové podobě. Zrovna běží v televizi s charismatickým Radoslavem Brzobohatým. Ráda se dívám znovu. Myslím, že nám má stále co říct. Věk by se divil, jací jsme "vlastenci".  Helena - B


Osud s pečetí rezavých vlasů - Jaroslava Říhová
Historie je moje oblíbené téma knih, a to bez ohledu na období. Jednou z nejzajímavějších historických knih, které jsem v posledních letech četla je Osud s pečetí rezavých vlasů. Je inspirována legendou o podivínském pánu Ivanovického panství. Z této legendy autorka zachovala jen doložená historická fakta a k nim vytvořila vlastní příběh... Všechno se totiž mohlo odehrát i jinak než vypráví legenda.
Jitka Š. - Sbírka mých knih


Tady máte dvě hlasovací tlačítka. Jedno pro historii a druhé pro horory.

HISTORIE  HORORY 

Děkuji z a všechny vaše hlasy. Bez nich by to nešlo


***   ***   ***


A co nás čeká příště?

 Bude to  písmenko CH.

Její rodné příjmení je Millerová
Psala i pod pseudonymem Mary Westmacott
V počtu napsaných knih 
V počtu prodaných knih ji předstihuje jen William Shakespeare
Jak se jmenuje světoznámá autorka kriminálních a detektivních příběhů?


Přesto, že písmenko CH jsou vlastně písmena dvě, máte šanci poslat 3 knihy, protože CH = C + H
Takže posílejte:
1 knihu od autorky na fotografii
1 knihu od autora, jehož příjmení začíná na C
1 knihu od autora, jehož příjmení začíná na H

To bude jízda, už se moc těším









6 komentářů:

  1. Na Řbitov zvířátek jsem se chtěla podívat, ale pořád k tomu nebyla příležitost. Věřím, že to brzy napravím a dávám hlas právě jemu :).

    OdpovědětVymazat
  2. Já dneska hlasuji pro Poea. Při minulém kole jsem si vzpomněla, že už jsem se do jeho skvělých povídek dlouho nezačetla. 🙂

    OdpovědětVymazat
  3. Váhala jsem mezi Přemyslovskou epopejí a F. L.. Věkem. Zvítězil V. O. Věk.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Četla jsem ho jako povinnou školní četbu a moc mě to bavilo

      Vymazat

Děkuji vám za milou návštěvu ❤