sobota 5. ledna 2019

Bolavá láska gurmánská

Kdo je to vlastně gurmán? Milovník dobrého jídla a pití aneb labužnický znalec kulinářského umění. Moji lásku k dobrému jídlu nezapírám. K dobrému pití, obzvlášť vínku, už vůbec ne. Ovšem s tím labužnickým znalcem kulinářského umění to bude trochu horší. Řekla bych, že teoreticky vaření docela zvládám. Ale prakticky je to občas mazec. Jsou chvíle, kdy vaření z duše nenávidím a jsou chvilky, kdy mě to dokonce i baví. Pokud se jídlo povede, vychutnám si ho a spolu s ním i pocit uspokojení z vlastní tvorby. Ovšem má to jeden háček, musí být čím jíst. Nemám na mysli příbory, leč svoje vlastní zuby. Pokuste se pošmáknout si na churném jídle bez stoliček. Už pár let mám částečné zubní protézy na horní i spodní chrup. Naučila jsem se nimi jíst úplně všechno, včetně tvrdší hrušky, oříšků nebo brambůrků. Občas snídám opečené půlměsícem chleba z topinkovače, lehounce potřené máslem a pořádně počesnekované. Zapíjím to vlažným mlékem. Při jednom takovém pošušňáníčku jsem uslyšela slabé křup. Znělo jinak, než z topinky. Vzápětí jsem vytáhla kousek zubní protézy. Horní. Následovala chvilka čiré beznaděje. Po ní jsem ulomenný kousek vložila do sáčku.Jezdím na zubní do Brna. Jsou tam velice tolerantní k mému strachu. Musela jsem jim horní protézku nechat, v laboratoři to prý slepí.Až to bude hotové, zavolají mi. Takže teď jím pouze se spodní částečnou protézou. Že nemám tu horní není skoro poznat. Naštěstím mi zůstaly přední zuby. Jenže jíst s tímto materiálem moc nejde. Odvážně jsem šla s kamarádkou na večeři. Objednala jsem si, trubka, smžák a americké brambory. Miluju tohle jídlo. Ale když se mi do dásní zapichovaly kousky sýra a brambor, bolelo to. Jenou mi dokonce hrkly i slzy do očí. Hrdinsky jsem však skoro celou porci snědla. Chuťově to byla lahoda. Sýr byl opravdu sýr, žádná náhražka. Brambory měly lehce pikantní chuť. A já měla hodně bolavou pusu. Ještě druhý den, ráno u snídaně jsem si sypala popel na hlavu, co jsem to za Máňu....
A pak, že láska nebolí....



Dnes jsme s manželem vařili společně kung pao.
Museli jsme vyzkoušet novou elektrickou pánev wok od Ježíška.
Bylo to moc dobré, až na ty zatracené oříšky....


27 komentářů:

  1. Prostě někdo se s vařečkou v ruce narodí, jiný nikoliv, máme karty pro život rozdány každý jinak.
    Ovšem zuby, to je jiná kategorie. Když mi před dvěma lety dělali horní patro, děsila jsem se, abych nedopadla podobně. Naštěstí to dobře dopadlo a mám vše na pevno, tudíž mohu křoupat všechno.
    Tak se milá hrdinko, drž a jídlo si užívej

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Neboj Simi, já se držím zuby nehty   

    OdpovědětVymazat
  3. Jím ráda, ale nerada vařím. Také jsem se pro kuchyň asi nenarodila. Ovšem lhala bych, že mně netěší, když druhým chutná.
    Se zubními náhradami mám bohaté zkušenosti. Mám Sjögrenův syndrom, tj. nedostatek slz a slin. A to také asi přispělo, že jsem během pár roků o zuby přišla. Na implantáty nemám peníze, tak mám "klapačky". Do jablka se už nezakousnu, ale najím se. A opatrně s nimi křoupu i oříšky, jen se nesmí dostat pod protézu. Na odřené dásně doporučuji Corsodyl, buď kloktat nebo existuje i gel. Ale to asi znáš.
    Jak píše Simča, i nadále si užívej jídlo. Růža

    OdpovědětVymazat
  4. Se zubními náhradami při jídle je občas  potíž, jeden by ani nevěřil, co dokáže zrníčko máku   

    OdpovědětVymazat
  5. Ráda vařím a možná proto, že taky ráda jím. Zuby mám na svůj věk poměrně v cajku, takže ani oříšky mi nevadí, ale nerada bych to zakřikla.

    OdpovědětVymazat
  6. Také mám ráda dobré jídlo a vaření mě baví no a zuby-už rok mám na levé straně dole můstek a jsem za něj ráda protože když chybí zuby tak se jídlo prostě nedá vychutnat

    OdpovědětVymazat
  7. Tak hlavně že nakonec chutnalo..

    OdpovědětVymazat
  8. Nejlepší smažák na světě mají v nádražní hospůdce v Braníku.

    OdpovědětVymazat
  9. Věř mi, rozumím Ti.
    Tedy, k protéze jsem ještě nedošla, až po šestky zuby mám, i když jedna z nich za moc nestojí, ale zas je za ní jedna sedmička.
    Ale jsou dny, kdy mám dásně za nimi nateklé a velice citlivé...
    A já jsem oříškový člověk.

    OdpovědětVymazat
  10. No jo no, Bůh nám daroval dvoje zuby, ty třetí si už musíme koupit Ale co bychom pro svou lásku neudělali, že? Šli bychom světa kraj... i na zubní

    OdpovědětVymazat
  11. Tak tedy kousání zdar! Bezbolestný smažák za to určitě stojí .

    OdpovědětVymazat
  12. [4]: Jo, to bych teda věřila...       

    OdpovědětVymazat
  13. [5]: Tak to hezky zčerstva zaťukej

    OdpovědětVymazat
  14. [7]: Chutnalo, o tom žádná     

    OdpovědětVymazat
  15. [6]: No právě, nedá se to vychutnat...       

    OdpovědětVymazat
  16. [9]: To je bezký, oříšková Baruška

    OdpovědětVymazat
  17. [10]: Přesně, i na zubní...   

    OdpovědětVymazat
  18. Ty Máňo, teď jsi mě pobavila, i když vím, že ti asi do smíchu moc nebylo... Smažák já miluju, nejlepší u nás dělali v restauraci Mušle, ale tu už dávno zavřeli...Jo, a jinak teď budu dělat chytrou, ale gurmán je ten, co se cpe, zatímco labužník je gurmet. A vím to proto, že mi to vpálil můj prvorozený zcela nedávno .

    OdpovědětVymazat
  19. Gurmána a gurmeta už vysvětlila Janinka, takže by to bylo "nošení sov do Athén".
    Vařím ráda a i ráda jím, ale … je teď spousta toho, co nesmím.
    Vzpomněla jsem si na kamaráda, který si lepil prasklou protézu vteřinovým lepidlem. Dostal pak od doktora pěkně vynadáno.

    OdpovědětVymazat
  20. [22]: Tak to by mě ani ve snu nenapadlo     

    OdpovědětVymazat
  21. Rešením by bylo smoothie ...Ale jinak s tebou soucítím.

    OdpovědětVymazat
  22. [25]: Představa, že bych do smoothie přetavila smażák nebo čínu mě rozesmála      

    OdpovědětVymazat
  23. No jo, stane se. Já si takhle ulomila kus stoličky v práci na šunkoflekách! Naštěstí mám zuby zatím v jádru dobré. Smažáček miluji a kung pao taky, i s těmi oříšky, mňam!

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za milou návštěvu ❤